Barnen om framtiden:

Agaton, 15 år: ”Stockholm kommer att vara helt under vatten”

Hur ser ditt eget liv ut en vanlig dag år 2050? Den frågan har ställts till tusentals grundskoleelever i insamlingen Mitt liv. Nedan kan du läsa ett av svaren.

Skrivet av — Agaton, född 2007, klass 8F, Stavsborgsskolan, 21 februari 2022

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”stockholm under water photo hd”.

Mitt liv år 2050 är osäkert. Jag menar, kommer jag ens vara vid liv? Ryssland har trupper vid gränsen av Ukraina och många andra europeiska länder har skickat in trupper, vapen och krigsfartyg till Ukrainas sida. Vem vet, jag kanske blir utplånad av termonukleära bomber långt innan år 2050.

Men om jag lever då, så kommer det nog vara ett helvete. Ingen gör ett skit för att stoppa global uppvärmning, så enligt National Geographic så kommer Stockholm vara helt under vatten. Vi måste dock prata om ”liv”-sektionen, så jag tänker ignorera apokalypsen och tänka in i en osannolik framtid. År 2050 så kommer teknologin ha avancerat extremt snabbt, så vi kommer nog se effektiv miljösäker transport, kanske baserat på fusion. Jag tror definitivt att fusionsenergi är framtiden, vi måste bara hämta en stor summa ³He först, eller någon liknande bränsle till fusion.

GMO är troligen mer accepterat, och vi har kunnat gro kött i ett labb. Det borde fixa källor till kött, traditionella sätt som att faktiskt föda upp djuren kommer nog inte användas. Annars så kommer den digitala världen ha utvecklas mycket tror jag, avancerade kompakta kvantdatorer är nog producerade. Jag kommer nog inte ha en sådan dock, de kommer nog vara så otroligt dyra att bara de rikaste har dem.

Om inte kapitalismen föll som kommunismen i Sovjetunionen, då. Jag kommer nog sitta i en enkel boning, helt grå på grund av minskande resurser, ätande på den labbgrodda maten, inväntande slutet.

Det där var mörkt, hoppas att den berättelsen inte blir sanningen.

→  Läs originaltexten: En dag i mitt liv 2050
→  Barnen om framtiden: Alla utvalda berättelser.
→  Insamlingen Mitt liv: Läs mer och delta

Berätta du också!

Hur ser du på vår framtid? Med den här insamlingen vill Nordiska museet fokusera på din önskade framtid. Hur vill du att Sverige och världen ska vara i framtiden? Vad kan vi tillsammans göra för att nå dit?