Anton: ”Skandinavien har blivit ett land”

Skrivet av — Anton, född 2007, klass 8C, Stavsborgsskolan, 28 februari 2022

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”scandinavia as a country the year 2050 photo hd”.

Onsdag 19/1 2050

Jag vaknade av mitt alarm, gjorde mig redo och åt frukost. Min frukost var yoghurt med torkade grässhoppor som flingor. Medan jag åt kollade jag på nyheterna. Det första jag såg var att det har startats ett inbördeskrig i Kina. Den kommunistiska staten finns kvar i öst förenat med Korea som de tog över för ett par år sedan. Majoriteten av befolkningen bor dock i den andra staten sydväst om kommunistiska Kina.

Det är den tredje stormakten efter Ryssland och USA som har tappat makten. I Ryssland var det uppror och Ryssland delades i små stater. I USA var det många stater som ville bryta sig loss och det tillät USA. Nu är det bara de tretton kolonierna och Florida som är kvar. Den stora stormakten nu är EU som har slagit ihop sig till ett land. Sverige valde dock inte att vara med och ingår nu i Skandinavien som har blivit ett land.

Efter det åkte jag till jobbet med min självstyrande bil. Jag jobbar med att utveckla mat. Oftast brukar det att vara genom att testa med dna och andra kemikalier som gör mat som är identisk med vanlig mat förutom att det görs i ett labb och man behöver inte odla något eller slakta ett djur. Men från och med idag så har jag fått i uppdrag att utveckla sätt för maten att transporteras i det nya transportsättet utan att den blir helt förstörd.

Torsdag 20/1 2050

Det var en vanlig dag på jobbet. Jag åkte hem som vanligt klockan 16.00 till mitt hus i Brighton. När jag kom hem tog jag en kaffe och kollade på nyheterna. Jag såg direkt att aktie-marknaden hade kraschat med ca 7% och elpriserna hade blivit jättehöga. Det var en katastrof eftersom att allt i samhället drivs på el. Bussar, tåg, bilar, allt drivs på el. Priset blev jättehögt eftersom att många utav vindkraftverken har slutat fungera på grund av något konstig anledning. Det är extra jobbigt för mig eftersom att mycket av mina pengar ligger i aktie-marknaden. Fast jag vet att den kommer att gå upp igen så jag är inte så orolig. Efter det så hände inget speciellt utan jag åt bara mat med min familj och sov några timmar senare.

Fredag 21/1 2050

Jag var ledig idag eftersom att man är ledig på fredag, lördag och söndagar nu för tiden. Det var en ändring som gjordes för några år sedan. Jag vaknade och såg på nyheterna. Jag såg att aktiemarknaden hade gått ner ännu mer i dag men elpriserna hade stabiliserats lite i alla fall. Jag hade hört talats om det nya sättet att transportera varor som testas i Southhampton. Det var det närmaste stället där det testas. Det testas också i Manchester och Birmingham.

Jag gjorde mig redo och åkte dit med tåg. Det tog ca en timme. Sedan gick jag till stället där det skulle testas och där kunde jag beställa något som man vill köpa. Jag ville bara köpa något för att se hur det fungerar så jag köpte ett par skor där. Skorna skickades från Birmingham och kom dit på ca 30 minuter. Det gick mycket snabbare än vad jag förväntade mig och de var i ganska bra skick. Det nya systemet är långa tuber som har möjlighet att skicka små paket väldigt snabbt.