Dante, 15 år: ”Luften har blivit renare”

Skrivet av — Dante, född 2007, klass 8F, Stavsborgsskolan, 21 februari 2022

Mobillarmet väcker mig på morgonen. Under min pendel till jobbet åker jag igenom delar av nya Stockholm. För bara några år sedan blev de äntligen klara med allt arbete och staden är nu väl utrustad för alla människor och all trafik. Runt mig är det enda som hörs alla andra pendlare och knastret från fordonsdäck. Elektrifieringen har gått i extrem takt, så gott som alla fordon på vägarna går på el.

Jag jobbar som mäklare i Stockholmsområdet. Många jobb har försvunnit under den senaste tiden då allt mer och mer bli automatiserat eller gjort av datorer istället men det har inte påverkat mig så värst mycket med tanke på mitt yrkesval då folk fortfarande vill kolla på potentiella köp i person. På lunchen går jag ut på stan för att hitta ett passande lunchställe. Vissa dagar har jag med mig matlåda men idag hann jag inte. Hemleverans på mat har också blivit vanligare och enklare men idag väljer jag att gå ut på stan då det är bra väder.

På grund av global uppvärmning så är temperaturen hög och solen lyser starkt på himlen fastän det är februari i stan finns det många val på lunchställe. Efter elektrifieringen av trafiken har staden och luften blivit renare och fler och fler uteserveringar har öppnat runtom i stan. Jag väljer ett trevligt litet fik vid vattenkanten. Jag beställer in en tofuwrap och vatten.

Ute på vattnet åker massa pendelbåtar omkring och det ensamma Finlandsfärjorna som då och då glider förbi. När min lunch är slut och min nästa visning snart ska börja tar jag fram mobilen och letar efter den närmsta elsparkcykeln. Min visning är inte långt bort så en elspark är perfekt för att tag sig dit. Sen fortsätter jag jobba fram till det är dags för mig att gå hem vid 18-tiden.

Jag tar bussen hem. Stockholms kollektivtrafik är välutvecklad och bussen stannar bara en kort promenad från mitt hem.