Barnen om framtiden:

Elice, 13 år: ”Klimatet har blivit bättre och det är nästan fred på jorden”

Hur ser ditt eget liv ut en vanlig dag år 2050? Den frågan har ställts till tusentals grundskoleelever i insamlingen Mitt liv. Nedan kan du läsa ett av svaren.

Skrivet av — Elice, född 2007, klass 6, Köpingebro skola, 16 juni 2020

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”a white house in skåne with a pool and a happy family seen from behind with a man a woman two children and a dog photo hd”.

Nu ska jag skriva om mitt liv år 2050. År 2050 är jag 43 år gammal. Jag tror att jag fortfarande kommer att bo i Skåne alltså i Sverige. Jag kommer nog bo i ett ganska stort modernt hus en bra bit utanför storstaden nästan på landet. Huset ska gärna vara vitputsat och ha två våningar. Jag vill också gärna ha en pool där och en stor tomt.

Jag tror också att jag kommer ha en familj. Jag vill då ha en man, två barn och en hund. Som jobb tror jag att jag har nått min dröm om att bli veterinär. Jag vill då vara speciellt inriktad på hundar inom veterinärbranschen. Jag tror också att jag kommer ha en bil och körkort för att kunna ta mig till olika ställen såsom jobbet.

År 2050 kommer nog världen se bättre ut än vad den gör idag. Klimatet har nog blivit bättre och att det nästan är fred på jorden. Jag hoppas också att coronakrisen har försvunnit. Mitt liv kommer nog också se väldigt bra ut. Jag kommer ha upplevt mycket och vill gärna ha rest jorden runt.

Som mat tror jag att man kommer äta samma sak som man gör nu år 2020. Man har pratat om att äta insekter i flera år nu men det har aldrig blivit populärt så tror att det fortfarande kommer vara samma mat som nu.

Jag tror också att tekniken har förändrats mycket. Att nästan allt kommer finnas på nätet. Som att dagstidningar inte kommer säljas längre utan att dem kommer finnas på nätet. Kläderna kommer nog också att ha förändrats. Kläderna kommer nog vara tillverkade av något material som är bättre för miljön och som man inte behöver så mycket vatten till.

Att resa kommer vara mycket mer miljövänligt tror jag. Att man kommer ha uppfunnit något som gör att flygplanen inte släpper ut så mycket avgaser.

Detta är vad jag tror om år 2050.

→  Läs originaltexten: En dag i mitt liv 2050
→  Barnen om framtiden: Alla utvalda berättelser.
→  Insamlingen Mitt liv: Läs mer och delta

Berätta du också!

Hur ser du på vår framtid? Med den här insamlingen vill Nordiska museet fokusera på din önskade framtid. Hur vill du att Sverige och världen ska vara i framtiden? Vad kan vi tillsammans göra för att nå dit?