Barnen om framtiden:

Ellinor, 14 år: ”Världen har gett upp hoppet”

Hur ser ditt eget liv ut en vanlig dag år 2050? Den frågan har ställts till tusentals grundskoleelever i insamlingen Mitt liv. Nedan kan du läsa ett av svaren.

Skrivet av — Ellinor, född 2008, klass 7B4, Myrsjöskolan, 2 februari 2022

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”a future world that is polluted and people are unhappy and waiting to die photo hd”.

18 juli 2050

Hej kära dagbok, Idag så vaknade jag kl 6.00 på morgonen och gjorde mig iordning för jobbet, jag var dock ganska trött i morse då barnen hade vaknat av hosta från den jobbiga luften.

Världen är i väntan på döden nu då människorna inte kommer klara sig mycket längre i avgaserna. Miljökrisen är så himla stor nu att man inte kan tänka på något annat än hur kort det är tills världen är helt förstörd. Världen har helt gett upp hoppet och folk har slutat bry sig om krisen och forskarna har gett upp med att komma på ideer för att rädda jorden. Själv tror jag att människorna kommer vara helt borta om 10 år men man vet ju aldrig.

Jag lagade frukost och väckte barnen för att förbereda dem inför skolan. Idag så tog jag bilen till byrån, idag hade jag ett nytt fall så jag skulle träffas upp med den tilltalade för första gången. När jag var klar från jobbet så åkte jag hem och lagade mat, idag så lagade jag tofu tacos. När barnen kom hem så pluggade jag med min äldsta dotter Emily till hennes biologiprov medan maten stod och värmde sig i ugnen.

Vi åt när min make Lucas kom hem från sitt jobb som bankchef. Maten var jättegod och när vi hade ätit upp så ville alla vila lite för sig själva, jag tog och läste min bok och drack örtte. Sedan så tvättade jag ansiktet och borstade tänderna för att gå och lägga mig men först så bäddade jag ner barnen. När jag låg i sängen så fortsatte jag att läsa lite bok med jag var så trött så jag lade ned boken nästan direkt. just nu så sover Lucas och jag ska släcka lampan, hoppas att det blir en bra dag imorgon. Godnatt!

→  Läs originaltexten: En dag i mitt liv 2050
→  Barnen om framtiden: Alla utvalda berättelser.
→  Insamlingen Mitt liv: Läs mer och delta

Berätta du också!

Hur ser du på vår framtid? Med den här insamlingen vill Nordiska museet fokusera på din önskade framtid. Hur vill du att Sverige och världen ska vara i framtiden? Vad kan vi tillsammans göra för att nå dit?