Elza, 15 år: ”Nästan alla har solceller på taket”

Skrivet av — Elza, född 2007, klass 8B, Stavsborgsskolan, 25 februari 2022

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”solar panels on the roof in a house in stockholm in the future with a express train in the background photo hd”.

I morse försov jag mig och vaknade med ett ryck. Barnen fick ta varsin smörgås i handen på väg till skolan och jag kastade mig iväg till jobbet. Precis när jag kom ut från huset stannade den självkörande bussen och jag hann med att både läsa tidningen och äta frukost på väg till jobbet. På gatorna går mest gamla människor medan de flesta andra åker bussar eller snabbjärnvägen. De rika tar förstås sina privathelikoptrar vart de än ska.

Jag jobbar på ett företag som heter Klimatsmart i centrala Stockholm där vi hjälper andra företag att bli mer miljövänliga. För att komma in på kontoret behöver man ett speciellt chip i armen för att bli insläppt. Oftast fungerar det bra men ibland kan det strula när det är t.ex. strömavbrott. Som i förra veckan då ingen kunde komma in eller ut på hela dagen. Arbetsdagarna är hyfsat korta och vi arbetar från 9:00 till 14:00 på dagen. Sedan går många och tränar och vid 15-tiden är det alltid fullt på alla gym. Några dagar i veckan jobbar jag hemifrån lite beroende på vad som händer.

Jag och min familj brukar äta riktig mat, mest vegetariskt men numera äter folk oftast tabletter för att snabbare och enklare få i sig all näring kroppen behöver. De allra flesta har en smart watch som visar vad man behöver och inte behöver t.ex. hur mycket sömn, träning och mat man behöver. Det tycker jag är ganska onödigt. Mycket saker delar vi på bland grannarna som gräsklippare, sågar och andra verktyg och även bilar. Det är mycket bättre jämfört med hur det var förut när alla skulle ha en av varje per familj.

Hur man bor är också ganska annorlunda, nästan alla har solceller på taket och egna energisystem hemma. De företag som släpper ut mycket växthusgaser får betala jättehöga straffavgifter. Att flyga har blivit superdyrt och att åka tåg är väldigt billigt nuförtiden. Efter jag varit på gymmet så plockar jag upp mat som jag beställt och åker sen hem till min familj. Barnen har aldrig några läxor nuförtiden vilket är skönt så vi har tid att bara ta det lugnt innan middagen. Dammsuga behöver man inte heller göra för det görs automatiskt på nätterna med en dammsugare som sitter i listerna vid golvet vilket är väldigt smidigt.

Efter middagen går min tid oftast åt till att skjutsa eller hämta barnen från någon typ av aktivitet eller så spelar vi spel ihop. Ikväll spelade vi Monopol, ett jättegammal spel jag brukade spela när jag var liten.