Flora, 12 år: ”Kina härskar över oss alla”

Skrivet av — Flora, född 2010, klass 6, Lycée International, Paris, svenska sektionen, 17 januari 2022

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”the emperor of china rules the world in the future photo hd”.

Hej. Nu tänkte jag berätta för er om en normal dag i mitt liv i 2050. Först när jag måste vakna. Då väcker solen mig för att jag gillar vakna med solen som vaknar med mig i solen. Jag har ett stort hus på landet bredvid havet. Jag är själv kilometer efter kilometer. Efter att jag har vaknat säger jag: Säng, förvandla dig till stol och gå till köket. Då förvandlar min säng till en stol och den går till köket. Det tar ganska mycket tid.

När jag åker på min stol i huset ser jag mitt fina hus. Den är väldig stor. Där är det mitt vardagsrum med min TV 4k, där en toalett med rumpmassage, där ett gästrum med en toalett ett litet vardagsrum och ett litet kök som allt det där vardagsrum gör bara 300m2, där ett badrum med mitt bastu och min jacuzzi, och andra rum.

Nu är jag i köket. Gud vad det är stort. Då slänger jag på golvet en liten boll. Det är skrivet på den ”Flora” så litet så att man nästan inte kan se det. Bollen är inte så stor. Mindre än min hand men större än mitt finger. Alla har en sån fast den varierar med storleken. När jag slänger den kommer en robot fram som jag kallar Fix. Då säger jag: Stol, gå bort och Fix kom med min frukost. Jag äter min frukost väldigt snabbt och sen går jag i mitt hus till mitt sovrum. Det är en lång promenad men det är bra att gå lite på morgonen.

När jag är i mitt sovrum går jag i mitt enorma garderob som inte är någon garderob fast ett helt rum med bara fina kläder. I det här rummet finns det på tre väggar bara kläder men på en av väggarna finns det stora bubblor som man kan sova i. De har alla röd färg på väggarna men om man står i mitten av rummet kan man se i bubblorna för att om man är i bubblorna kan man se i salen. Det är bara en av bubblorna som är rosa och som man kan stå i. Där går jag i den och då säger jag: Klä på mig för jobbet. Då kommer några mekaniska händer och klär på mig. Efter att jag har klätt på mig och att jag har borstat tänderna går jag till min fjärde våning och går på terrassen.

Min jetprive väntar på mig och sen så säger jag att jag vill gå till jobbet. Det tar bara 20 min. Efter, när jag är på jobbet, så går jag till mötesrummet och då så ställer alla sig upp och säger:

God dag min dam.

God dag alla.

Alla respekterar mig här på jobbet för att jag är big boss. Efter jobbet åker jag hem och då blir jag välkommen av mina robotar som är glada att jag kommer hem. Sen, efter att jag har jobbat klart vid mitt fina skrivbord så går jag ner och då säger jag att jag vill ha en god middag. Min kökrobot är glad över att få kunna göra en fin middag. Efter det går jag upp till ett annat rum.

Setrummet är gjort för att kunna ringa väldigt bra. Då tar jag fram Fix, min egen robot, och säger:

Fix, kan du ringa Julia, jag behöver hennes hjälp.

Då vet jag att Julias robot säger till Julia att jag ringer henne. Ibland kan det ta mycket tid för att hon ska svara ibland tar det bara en sekund. Idag tog det en sekund.

Hej, varför ringde du mej.

Jo, jag behöver din hjälp för att jag har ett litet tekniskt problem.

Okej jag skickar Rona, svarar hon.

Kan du inte komma så att vi kan ta en liten kafé.

Okej då jag kommer.

Jag hinner bara till köket för att säga att vi behöver lite fina bakelser men med ingen gluten för att Julia är allergisk mot det. Jag vill ha hennes hjälp för det första så är hon världens bästa tekniska tjejen och för det andra är hon min världens bästa vän. Då knackar det.

Kom in.

Hej hej!

Hallå hallå… Jo vart är ditt lilla problem? frågar hon mig.

Euhm, i mitt sovrum. Kom så går vi dit.

Då gick vi dit och när vi kommer in ser Julia direkt problemet.

Är det någon fel på dit omklädningsrum?

Hur kunde du veta det?

Det är mitt jobb, skrattar hon.

Efter att hon har lagat det så går vi till vardagsrummet där Fix har redan gjort en brasa. Alla bakelser som jag ville ha är på bordet och vi sätter oss.

Jo hur går det med dit jobb, börjar Julia konversationen.

Som vanligt.

Men jag har hört att för dig går det extra bra!

Vad bra.

Jo men kejsarn Chang från Kina vill inte att jag ska fortsätta.

Jo, jag glömde kanske att säga att Kina härskar över oss alla. Kejsaren gillar inte tekniska tjejer. Julia får bara fortsätta att jobba för att jag är hennes kompis eftersom jag säljer massa saker till Kina och för att jag behöver Julia på mitt kontor. Efter att vi har pratat en hel del så åker Julia hem och jag går och sover. Så är min dag.