Barnen om framtiden:

Mira, 15 år: ”Min klädmaskin har valt ut alla kläder”

Hur ser ditt eget liv ut en vanlig dag år 2050? Den frågan har ställts till tusentals grundskoleelever i insamlingen Mitt liv. Nedan kan du läsa ett av svaren.

Skrivet av — Mira, född 2007, klass 8D, Stavsborgsskolan, 18 februari 2022

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”clothing organization machine of the future photo hd”.

Jag vaknar upp vid 07:00 eftersom mitt jobb börjar klockan 10:00. Kläder ligger vikta på armstödet bredvid mig och jag går mot maskinen som väljer ut dem perfekta kläderna för dagen.

Med två svep har min klädmaskin valt ut alla kläder som är praktiska men snygga inför den långa dagen som vi har framför oss. Mina kläder är på och min klädmaskin har också valt ut några smycken som funkar jättebra till kläderna. Klädmaskinen är en dataskärm som har alla mina kläder inlagda i ett stort system. Genom att skriva in vad jag ska göra under dagen så väljer maskinen ut den perfekta klädstilen.

Mina tunga steg leder mig till vårat stora kök och jag tar fram mina mackor som jag hade gjort kvällen innan. När jag väl sitter i köket med en halväten macka så hör jag larmet från det andra rummet. Det är mitt barn som ska vakna och göra sig redo inför skoldagen. Jag jobbar på en stor restaurang och är chef över flertalet anställda. Restaurangen är stor, fyllt med fina viner och gäster som är redo att få en uppfriskande måltid.

Vi öppnar klockan 17:00 och det brukar endast vara vuxna som kommer men ibland kommer barn. Restaurangen är öppen för alla åldrar men jag måste gå dit tidigt för alla matkurser som vi har under dagen. Mitt barn kommer in till köket och beställer en stor frukost från en app. Med hemleverans tar det 15 minuter så samtidigt sminkar hon sig och låter hennes klädmaskin välja ut kläder. Mina kläder består av en svart, slät kavaj tillsammans med ett par svarta byxor och ett guldhalsband till.

Håret är uppsatt i en hög hästsvans och jag är den som ska öppna och låta vuxna samt ungdomar få komma in i köken och låta dem använda sin maximala kreativitet. Bilen står utanför redo att köras så samtidigt som jag sätter in gasen som gör att bilen kan flyga upp så trycker jag in på knappen via en skärm. Knappen gör så att sittplatserna görs rent men jag måste såklart välja vilka platser den ska göra rent på.

Gasen trycks i och just nu åker jag i luften med min hund i baksätet. Hunden har en fin plats på mitt kontor ovanför där vi har en djurskötare som tar hand om min och dem anställdas djur samtidigt som vi jobbar, väldigt praktiskt.

Hela dagen kommer vara fylld av elever som ska lära sig de finaste pastarätterna och desserter som är fina i detalj. När kurserna sedan är över städar vi i två timmar innan och tar in våra professionella kockar som kommer göra mästerverk under kvällens gång.

→  Läs originaltexten: En dag i mitt liv 2050
→  Barnen om framtiden: Alla utvalda berättelser.
→  Insamlingen Mitt liv: Läs mer och delta

Berätta du också!

Hur ser du på vår framtid? Med den här insamlingen vill Nordiska museet fokusera på din önskade framtid. Hur vill du att Sverige och världen ska vara i framtiden? Vad kan vi tillsammans göra för att nå dit?