Theon, 11 år: ”Mitt jobb är att utforska planeter”

Skrivet av — Theon, född 2009, 4A, HagaLyckebyskolan, 8 juni 2020

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”nature on mars the year 2050 photo hd”.

Hej kära dagbok idag ska jag berätta om min framtid. Idag vaknar jag. Jag tar på mig kläder. Då äter jag bröd från Mars, på brödet tar jag på pålägg. Och ett glas vatten för att dricka. Mitt hus är under vattnet. Jag har en bakgård. Min bakgård är som en skog. Och mitt hus har allt jag behöver. Jag har också skottsäkert glas överallt som gör att vattnet inte kommer in men också för att man kan se fiskarna simma överallt. Jag har en u-båt för att komma till landet.

Nu går jag till jobbet. Jobbet heter “Nasa”. Mitt jobb är att utforska planeter. Jag ska till en expedition till en planet. Nu går jag till rymdraketen som jag ska ta. Jag har också mina vänner som hjälper med expeditionen till den där planeten. Nu är jag i rymdraketen. Vi går om 5… 4… 3… 2… 1… 0. Nu startar rymdraketeten. Efter nåra dagar. Då är vi framme.

Nu ska vi utforska planeten. När vi är färdiga med att utforska åker vi hem till jorden. Och jorden ser fruktansvärt dålig ut med allt plast överallt och dålig luft. Men alla har gasmasker. Men Mars har ganska bra natur. Det där är vad jag tror kommer bli min framtid.