Barnen om framtiden:

Molly, 13 år: ”Botemedel till olika sorters cancer”

Hur ser ditt eget liv ut en vanlig dag år 2050? Den frågan har ställts till tusentals grundskoleelever i insamlingen Mitt liv. Nedan kan du läsa ett av svaren.

Skrivet av — Molly, född 2009, klass 6B, Internationella Engelska Skolan Jönköping, 25 februari 2022

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”a group of happy scientists finds cure from cancer seen from behind photo hd”.

Världen år 2050 har inte ändrats särskilt mycket sen 2020. Världens ledare har äntligen tagit tag i miljöförstöringarna och livet på jorden börjar bli mer miljövänligt. Nästan hela världen har blivit vegetarianer och djurslaktandet har nästan slutat helt. Att använda kol till bränsle har slutat och istället använder man mer vatten-, vind- och solkraft. Inte så mycket tekniskt har förändrats förutom att det nu finns en Iphone 36. Däremot har vetenskapen ändrats ganska mycket. Det finns fler vaccin till farliga sjukdomar och även fler botemedel till olika sorters cancer.

Jag är nu en utbildad kemist och jobbar även som matte- och NO-lärare i Göteborg. Nu bor även nästan alla i lägenheter men det finns nu högre och även större lägenheter i dom stora städerna. Stockholm har även byggt många stora lägenhetskomplex med receptionist. Därför har ännu fler människor än tidigare flyttat till Stockholm.

Sverige har även ökat i befolkning och det är nästan dubbelt så många som bor här nu. Lite fler människor kommer även till Sverige från andra länder på grund av att det tyvärr har startat några nya krig. Dom är inte jättestora men det räcker för att folk ska behöva fly.

Tack vare många nya industrier har Sverige blivit ett ganska rikt land och vi får än fler turister från Nederländerna, Tyskland och Belgien. Det är mest vetenskapsmän som vill komma och kolla i olika labb i Sverige.

Fler coola museum har även byggts. Till exempel ett om covid-19. Just covid-19 är det många barn i skolan som får lära sig om vad som hände då. Jag, till exempel, pratar just nu om covid-19 med mina elever i årskurs 5. Resten av världen har inte ändrats så mycket och det är fortfarande tryggt och bra att bo i Sverige.

→  Läs originaltexten: En dag i mitt liv 2050
→  Barnen om framtiden: Alla utvalda berättelser.
→  Insamlingen Mitt liv: Läs mer och delta

Berätta du också!

Hur ser du på vår framtid? Med den här insamlingen vill Nordiska museet fokusera på din önskade framtid. Hur vill du att Sverige och världen ska vara i framtiden? Vad kan vi tillsammans göra för att nå dit?