Barnen om framtiden:

Oscar, 15 år: ”Ett kärnkraftverk fast utan ett slut”

Hur ser ditt eget liv ut en vanlig dag år 2050? Den frågan har ställts till tusentals grundskoleelever i insamlingen Mitt liv. Nedan kan du läsa ett av svaren.

Skrivet av — Oscar, född 2007, klass 8D, Stavsborgsskolan, 18 februari 2022

Bilden är framtagen av Nordiska museet med AI-bildgeneratorn Dall-e utefter beskrivningen ”powerplant of the future with atoms photo hd”.

Jag föreställer att livet år 2050 är mer elektrisk. Folk kommer spendera mesta delen av sina liv i metaverse. Metaverse är det verkliga livet gjort digitalt. Om du ska gå till doktorn kan du använda metaverse, ska du gå på ett zoo kan du använda metaverse. Företag som till exempel Meta (tidigare Facebook) har redan börjat på att verkställa detta med hjälp av VR-headset. Då kan man se doktorn och doktorn kan se en som om man vore i riktiga livet fast man slipper åka hela vägen dit.

De mesta av de sociala medierna som t.ex. Youtube där man lägger upp videor kommer att byta till korta klipp (shorts). Detta kommer hända eftersom att folk kollar hellre på korta videor än längre videor om båda ger en samma information. Som att man tar en tio minuters väg istället för en trettio minuters väg när båda tar än till samma ställe. Videor kommer bli kortare eftersom en liknande sak hände med bloggar. Förut skrev man långa texter i form av bloggar men nu skriver man oftast kortare texter i appar som Twitter.

För att ta sig till olika platser kommer man behöva mycket elektricitet. Vanliga fordon som buss, bil, tåg och flygplan kommer alla vara eldrivna. Anledningen till detta är att på grund av klimatkrisen är den enda lösningen att byta allt som är fossilt drivet till elektricitetdrivet. Men på grund av den höga elektricitetkonsumtionen kommer det finnas nya sätt att skapa elektricitet som kommer skapa mycket elektricitet till liten kostnad.

Ett sätt skulle kunna vara att man klyver atomer i en evighet. En atom klyvs vilket bildar en kedjereaktion som klyver flera. Medan flera atomer klyvs blir de redan kluvna hela igen så att de kan klyvas ännu än gång, det blir oändlig reaktion. Detta är helt enkelt ett kärnkraftverk fast utan ett slut.

→  Läs originaltexten: En dag i mitt liv 2050
→  Barnen om framtiden: Alla utvalda berättelser.
→  Insamlingen Mitt liv: Läs mer och delta

Berätta du också!

Hur ser du på vår framtid? Med den här insamlingen vill Nordiska museet fokusera på din önskade framtid. Hur vill du att Sverige och världen ska vara i framtiden? Vad kan vi tillsammans göra för att nå dit?