• Griselda Itati Varela

Berättat av Ana Maria Almada

Kvinna. Född 7 februari 1951. Konstnär. Upplands Bro.

Om du tänker på hur du lever i dag, vad tycker du fungerar bra och vad skulle du vilja förändra?

Det senaste åren har börjat med sorg, min älskade vän och livskamrat har gått bort. Vårt långa liv tillsammans har varit underbart mänskligt med glädje, bekymmer och förhoppning alltid förhoppning.

Vår familj är bredvid mig och även mina lojala vänner alla de gör mig sällskap och tröst när stunderna blir tunga. Även skogen vårt andra hem, vårt trygghet under pandemin och vår säkra plats i världen finns kvar, jag vill tro att det är för alltid. Skogen har alltid funnits till oss i närheten. Den har vittnat om våra fösta förälskade promenader ensamma och senare med våra nyfödda barn. Idag när skogen tar emot mig med min sorg och minnen känner jag att min älskade och jag träffas där igen i varje stig, i varje plats där vi stannade för att vila under våra långa promenader. Jag vill inte att skogen försvinner någonsin.

När du funderar på hur livet i Sverige, Norden och världen ser ut i dag, vad tycker du fungerar bra och vad skulle du vilja förändra?

Det som fungerar bra i Sverige är kulturen och naturen, även om kulturen överallt är ständigt hotad av ekonomin och kulturarbetarna är tvungna att dubbel- eller till gratisarbete.,

Jag skulle vilja förändra kulturens status så att det blir en universal plikt för hela världens regeringar att utöka kulturens ekonomiska stöd överallt .

På samma sätt vill jag förändra kvinnliga pensionerna så att man räknar också de åren kvinnorna ägnar åt att uppfostra barn som ett arbete. Det talas för lite om alla ansträngningar och uppoffringar varje familj gör under barnåren i exklusivt fördel till samhället.

Hur vill du att Sverige, Norden och världen ser ut om 30 år? Och hur vill du att ditt eget liv eller efterkommande generationers ser ut?

Jag önskar att människan ägnar mindre tid till att konkurrera bort varandra och mer tid åt solidaritet och empati. Livet är kort för varje individ och det finns det så viktigt kunskap att hämta från varje livserfarenhet.

Jag önskar att framtidens människa tänker på andra med öppna sinnen och nyfikenhet i stället för med misstänksamhet och fientlighet mot olikheter som det sker idag.

Hur vill och tror du att livet i Sverige, Norden och världen ser ut om 150 år?

Jag hoppas att kriget blir i framtiden ett avlägsen fenomen, en representation för irrationalitet och galenskap som hör till mänsklighetens dåliga tider , i Norden och i världen.

Publicerat

31 januari 2023

Berättat av

Ana Maria Almada

Licens

CC BY

Arkivkod

M17/00063

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

Gör som 741 andra – dela din berättelse!

Var med i det nordiska samtalet om framtiden. 741 personer har redan bidragit. Vad vill du? Hur ser du på åren vi har framför oss?