Berättat av barbro vestin

Kvinna.

Om du tänker på hur du lever i dag, vad tycker du fungerar bra och vad skulle du vilja förändra?

Det mesta fungerar bra. Jag har aldrig haft något överflöd. Det är en fördel nu när jag är pensionär. Jag är van vid att leva enkelt.

När jag jämför mig med folk i andra länder är jag också tacksam för att jag lever i Sverige. I stort sett gratis sjukvård, frisk luft och mycket utrymme utomhus. Man behöver inte krocka med folk. Ingen diktatur, jag har alltid känt mig fri. Jag och min familj är friska och jag är i stort sett inte rädd för någonting, varken för gängkriminella eller pandemin.

Jag har råd att köpa böcker och går på gratis träning varje morgon.

Jag kan inte se något jag vill förändra. Kan vi få det bättre?

När du funderar på hur livet i Sverige, Norden och världen ser ut i dag, vad tycker du fungerar bra och vad skulle du vilja förändra?

Återigen tycker jag samhället fungerar, även fast pendeltågen går dåligt. Men det är något vi får leva med. Jag kan oroa mig för att den nuvarande borgerliga regeringen tar i för mycket när det gäller försvaret. Många ”hökar” i nuvarande regeringen. Vi behöver inte vara bäst på allting. Erdogan och Putin försvinner snart. Det tror att de är så stora, dessa små män i själen. Hoppas Kinas regering håller sig lugna.

En annan sak som oroar mig är att de nya kulturjournalisterna är så förtjusta i den amerikanska kulturen, våld, sex och pengar i varenda kulturnytt.

Utseendefixeringen har ökat. Stackars ungdomar som tror att man måste se ut som Bianca.

Hur vill du att Sverige, Norden och världen ser ut om 30 år? Och hur vill du att ditt eget liv eller efterkommande generationers ser ut?

Mindre amerikansk kultur, färre tv-serier typ Paradise Hotel och Sommaren med släkten för den delen också. De intellektuella nivån måste höjas, annars så kommer inte dagens ungdomar att leva lika länge som 1920-30-talsgenerationen. Hjärnan krymper när de inte får näring av frisk natur och kultur.

Hur vill och tror du att livet i Sverige, Norden och världen ser ut om 150 år?

Folkbildningen hoppas jag finns kvar med folkhögskolor, studieförbund och Komvux, där folk kan sitta i grupper och diskutera nutid och framtid och ge varandra tips om det bästa levnadssättet.

Även religiösa alternativ som Stadsmissionen med sina gruppsamtal och billiga luncher hoppas jag finns kvar.

Folk måste prata mer med varandra om väsentliga ting, inte bara om sig själva. Då blir man ensam.

Jag hoppas även att Norden håller ihop som nu med t ex Nordiska rådet med deras kulturpriser och kurser.

Nu tar inte bokhandlarna in litteratur på de nordiska ländernas språk. Där ligger biblioteken i bräschen. Jag läser gärna på danska och norska.

Publicerat

21 mars 2023

Berättat av

barbro vestin

Licens

CC BY

Arkivkod

M17/00220

Gör som 782 andra – dela din berättelse!

Var med i det nordiska samtalet om framtiden. 782 personer har redan bidragit. Vad vill du? Hur ser du på åren vi har framför oss?