11 november • Publiksuccé när experter och allmänhet samlades på framtidsdagen

Journalisten Cecilia Garme var moderator under dagen.

Den 11 november var det äntligen dags för framtidsdagen ”Vår framtid – en dag om de långa perspektiven” att ta plats på Nordiska museet. Publiken fyllde upp både samlingssalen och vardagsrummet på museet och fick ta del av en dag fylld av inspirerande föredrag och skarpa debatter.

Panelsamtal med Karim Jebari, Lotten Gustafsson Reinius, Lyra Ekström Lindbäck, Anders Ynnerman och Gustav Martner.

Bland föredragshållarna märktes bland annat Anne Beate Hovind, styrelseordförande för Future Library, Lise Lykke Steffensen, direktör för Nordgen, som driver Svalbards fröbank. Liksom Mats Lekander, professor i psykologi vid KI och SU, Jenny Andersson, professor i idéhistoria i UU, Karim Jebari, filosof och forskare vid Institutet för framtidsstudier och Jörgen Löwenfeldt, projektledare för Vår framtid vid Nordiska museet.

Det pratades inte bara framtid i föreläsningssalen, utan även i andra delar av museet. Innanför museets huvudentré visade vi citat och bilder från insamlingen Vår framtid, som nu fått in över 600 bidrag. På plats i museet var även Christian von Essen som spelade in intervjuer till sin podd Heja Framtiden och Emelie Dahlström Ravn från Föreningen Norden som delade ut rapporten Nordperspektiv. Det visades även ett bildspel av Jenny Svedberg Bunnel där 90 plussare berättar om sina tankar och önskningar för framtiden.

Filmer från dagen kommer att dyka upp på internet inom kort.