• Kära hustrun Svea

Berättat av Carl Henry Björklund

Man. Född 5 juli 1939. Pensionerad ingenjör. Västerås.

Jag är nog en konservativ herre, avgjort har åren gjort mig så. Det är lyckan att ha en hustru att dela livet med, i 60 år nu i dagarna. Att bo 33 år i samma lugna villaområde i Sverige. Vem vill ändra på det? Tja, det har ju sagts att vi sällan lever helt ens i nuets ögonblick. Tanken på i morgon eller redan nästa timmen ockuperar oss. Ska vi veckohandla ikväll? Kan inte mötet sluta snart? Vad kommer doktorn att säga mig i morgon bitti? Kommer räntorna att gå upp ändå mer? Något därute påverkar mig och lurar i medvetandets kuliss.

Vi lever vi en bekväm bubbla av välfärd och konsumtion. Det svenska samhället och kamratländerna i Norden hävdar sig väl ekonomiskt och kulturellt. Att leva här och just nu känns som ett privilegium. Men ingenting är beständigt och något kommer att påverka mig framöver. Jag måste själv göra det jag kan för att bevara status quo. Grunden är freden hemma. Mer om det längre ned.

Först några frågor som jag tror delas med fler. Demokratiskt styrelsesätt, överlever det? Öppet samhälle. Överlever det? Fascism, kommunism, imperialism och andra ismer har ju skapat krigen och förstörelsen, lidandet och hungersnöden de senaste 150 åren.

Jag påminner om Orwell 1984. Hans tre makter som ömsevis samlades två mot den tredje och varje gång skrev om historien. Tankepolis. Långsökt? Tja, jämför internet och sociala medier typ Facebook eller Tik Tok som kartlägger våra liv och som kan förflacka och fördumma det. Eller kartlägger dig på trottoaren eller i varuhuset. Skapar vi fortfarande alternativa fakta när det behövs?

Men precis som det jag tror om 150 år har vi kvar våra illusioner. Vi lever i familj, Vi värnar om det lilla vi har omkring familjen, och i vidare ringar, traditioner och till sist landet. Det tror jag kommer att hålla kvar freden och välståndet.

Och så har vi slutat sparka fotboll på slirig grön plast när det hällregnar.

Har krigen ödelagt jorden? Kärnvapen, ABC krig? För en mansålder sedan fick Einstein frågan om det tredje världskriget, hur det skulle gestalta sig. Det bekanta svaret blev : ”Det vet jag inte. Men i kriget därefter kommer man att använda stenyxor”. En dystopisk syn förvisso. Jag vill inte dela tanken, men dras dit ibland.

Jag tror att vi om 150 år har en värld präglad av fortsatta konflikter, i en miljö som inte kan jämföras ens med dagens redan påverkade. miljö. Så rasar – fortsatt – naturkatastrofer. Torka, översvämningar, eld, jordbävningar, vulkanutbrott, stegrad havsnivå. Eller farsoter. Är delar av världen obeboelig? Det är lätt att räkna upp skuggsidorna. Men ändå. Vi har ju levat med flera av dem, vissa redan för länge sedan. Vi trampar ännu jorden.

Det kommer ännu att finnas safe havens. Som idag. Lycklig den som hör dit. Men lyckan att leva då balanserar på att vi har kvar våra illusioner och därmed hopp. Medlet för att nå dit tror jag är tekniken. Liberala tankar. Att styra världen är så komplicerat att bara ett fåtal, om någon förstår det. Redan idag.

13 april 2023

Carl Henry Björklund

Var med i det nordiska samtalet om framtiden. 749 personer har redan bidragit. Vad vill du? Hur ser du på åren vi har framför oss?