• Dito

Berättat av Christina SödergrenChristina Södergren

Kvinna. Född 17 maj 1966. Fritidspedagog. Gamleby.

Jag älskar mitt hem och det liv jag lever idag. Möjligtvis skulle jag vilja kunna odla mer och ta hand om det , men vet inte om jag skulle orka det. Mitt jobb tar all ork och med en värkande och utsliten kropp går det nog inte. Jag har ett roligt men krävande jobb som fritidspedagog på en skola. Jag vill jobba på fritids men tycker skolan äter upp mig. Blir tråkigare o tråkigare också med alla sparkrav på skolan.

På fritiden älskar jag att läsa, har mängder med böcker som jag oftast köpt billigt på loppis. Spela spel på Ipaden är skön avkoppling, spel som ”Garden scapes” och ”Tripple match”.

Handlar mycket på loppis och letar efter loppisar när vi är ute o kör. Nu i helgen ska jag och mina två döttrar göra en road trip neråt Skåne och sedan uppåt på västkusten och kolla loppisar. Vi avslutar med Gekås i Ullared.

Jag försöker leva så nyttigt som jag förmår, återvinner, försöker se till att det finns växter, blommor, mat o vatten till djur och insekter i trädgården.

Jag börjar se fram emot pensionen. Tycker det är orättvist att de höjer pensionsgränsen hela tiden. Det är typ bara yrkespolitiker som kan gå i pension tidigt, folk med dåligt betalda yrken och utslitna kroppar kan det verkligen inte. Vår tids ”ättestupa”.

Hade jag ändrat något idag, så skulle jag ha velat bli museipedagog. Historia och arkeologi är mitt stora intresse och jag läser allt om det och går på museum av olika slag, tänk det kombinerat med att jobba med barn som jag älskar!

Skulle också önska att mina två barnbarn bodde närmre. Oroar mig också för min son som bor hemma med adhd och autism. Kommer han någonsin klara av sin vardag, få jobb och flytta hemifrån?

Jag tänker att politiker måste möjliggöra mer att folk kan bo och försörja sig på landsbygden. Det måste vara möjligt att leva i Sverige som man skulle vilja.

Alla betalar såååå mycket i skatt, och ändå blir allt bara dyrare och mer försämrat.

Tänker att vi måste få det att fungera i vårt land, ta hand om fe som bor här innan vi öppnar gränserna mer för andra. Med Eu i spetsen borde man trycka på de länder som inte tar hand om sina egna medborgare.

Jag tror heller aldrig att vi kommer med i Nato, den dumme Erdogan kommer utöva mer o mer utpressning mot Sverige, han kommer aldrig bli nöjd!

Staten måste också ta tillbaka kontrollen över skolorna, så att de blir jämställda! Och ta bort alla friskolor. Det ska finnas skolor med olika inriktning, men de ska vara i statlig regi. Inga religiösa skolor, religion är något man utövar enskilt

Jag hoppas att Sverige blir ett lugnare land att bo i, lite som det var på 70-talet.

Inte så många motsättningar bland invandrargrupper, kriminella grupper och så många dödsskjutningar som idag.

Jsg hoppas mina barnbarn får leva ett välmående och roligt liv, att de får ägna sig åt sådant de finner intresse i.

Jag tror också att det kommer botemedel mot en massa sjukdomar, inte minst att AI kommer kunna agera läkare.

Jag hoppas att klimatförändringarna gör att det går att leva här!

Förhoppningsvis har vetenskapen gått fram så långt att man kan rädda världen. AI kanske är lösningen på detta? Kommer det uppfinnas en konstgjord atmosfär som skyddar jorden?

Skolorna kommer säkert inte att se ut som de gör idag. Läsa och skriva kommer inte att ha samma betydelse som idag. Jag ser mina egna barn som knappt läser något med än tidningar och kanske någon självhjälpsbok, detta trots att jag själv är en bokmal och alltid läst för dem och sett till att det funnits böcker hemma.

Kommer mina ättlingar ens veta om att jag har levat? Kommer jag bli lika gammal som mina föräldrar så kommer jag att leva i ca 40 år till, det betyder att det har gått 110 år sedan min död.

Kommer någon av mina saker som har haft betydelse för mig finnas kvar hos någon?

Det kanske har hänt något världsomdanande, krig, katastrof , revolution….? Alla atkiv kanske är borta, fotografier m.m. och folk är på flykt?

Eller kommer det vara ett paradis här med fin natur, ren luft, djur och insekter. Kanske folk äntligen kan få leva som de vill, kanske maskiner och datorer gör allt jobb så att människorna kan få ägna sig åt sådant som är upplyftande istället? Jag hoppas att det blir så!

3 juli 2023

Christina SödergrenChristina Södergren

Var med i det nordiska samtalet om framtiden. 735 personer har redan bidragit. Vad vill du? Hur ser du på åren vi har framför oss?