Berättat av Emil Eriksson Arnautovic

Man. Född 11 juni 2006. Studerande. Kiruna.

Om du tänker på hur du lever i dag, vad tycker du fungerar bra och vad skulle du vilja förändra?

Jag lever inte ett så speciellt liv. Jag åker till skolan, sen tränar jag två gånger om dagen sen blir det hem, sova – sen repeat. Under helgerna blir det jobba. Jag tycker att Kiruna kommun har hjärtat på rätt plats då de investerar så mycket pengar på en ny stad. Exempelvis får vi en ny gymnasieskola, badhus, hotell med mera. Men jag tror stan saknar saker som folk vill ha så de flyttar hit. För nu flyttar man bara hit om man får jobb på LKAB. Kiruna behöver mer jobb än LK. Vi behöver investera i sport, satsa på idrottande så att fler ungdomar vill flytta hit och utvecklas och lyckas. Kiruna behöver investera i det ungdomar vill ha och inte vad politikerna vill, för det är vi ungdomar som ska driva å leva i den här staden i framtiden.

När du funderar på hur livet i Sverige, Norden och världen ser ut i dag, vad tycker du fungerar bra och vad skulle du vilja förändra?

Jag tycker att Sverige är ett “all round” land – vi är int’ dåliga på nåt men vi är heller inte superbra. Jag tycker vi ska satsa mer på utveckling i landet för att alla inte vill gå i ett vanligt gymnasium och sen få ett kontorsjobb och jobba 8–16. Ungdomar vill följa sina drömmar oavsett om det är sport, skådespeleri, musik och så vidare. Om vi ungdomar mår bra, får följa våra drömmar och karriärer nu – så vad kommer stoppa generationer framöver att göra det?

Hur vill du att Sverige, Norden och världen ser ut om 30 år? Och hur vill du att ditt eget liv eller efterkommande generationers ser ut?

Jag vill att alla ska få leva i fred, göra vad man vill, tycka vad man vill och följa sina drömmar. Så med bra utbildning, välfärd och politik så kan allt lyckas. Jag vill att alla länderna i Norden ska stötta varandra till framgång och lycka att vi delar med oss med teknik och länderna utvecklas av varandra. Hoppas att skandalpriserna som ex. Disiel och matpriserna sänks och att ingen familj ska få leva i fattigdom. Jag tror att utveckligen av teknologin om 30 år kommer göra att fler människor omkommer i olyckor och sjukdommar. Dock tror jag att energieförsörjning kommer att öka då alla elbilar å telefoner å alla el grejer

Hur vill och tror du att livet i Sverige, Norden och världen ser ut om 150 år?

Jag tror att världen kommer ha samma problem som nu och om 150år problem som miljökriser, rasism, dyra priser och onödiga krig för att vissa politiker drömmer för hårt.

Jag tycker att alla länder ska få leva ifred och få styra sitt land själva utan någon press från EU, FN och alla dem organtioner för vi kan inte ha ett par andra ledare från andra länder komma och bossa runt vårt lands regler och lagar. Sen hoppas man att man får va och gö vad man vill då samt utan så onödiga krig och att vi inte ha några miljökriser, utvecklas mer medicin för sjukdomar som cancer, ALS och Parkinson. Jag vill att utvecklingen inom alla områdena i världen ska va så pass bra att alla kriser vi stöter på att vi kan bekämpa.

Publicerat

1 juni 2023

Berättat av

Emil Eriksson Arnautovic

Licens

CC BY

Arkivkod

M17/00462

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

Andras önskningar om framtiden

Gör som 682 andra – dela din berättelse!

Var med i det nordiska samtalet om framtiden. 682 personer har redan bidragit. Vad vill du? Hur ser du på åren vi har framför oss?